中国とミャンマーを結ぶ高速鉄道が建設される

ラオスの鉄道建設に先行して中国とミャンマーを結ぶ高速鉄道が建設される。高速鉄道はまず中国のルイリー(瑞麗)-木姐-ラシオ(臘戍)を結ぶ145キロの路線を建設する。最終的には昆明からミャンマーを通りタイ経由でマレーシア、そしてシンガポールまでの鉄道が通ることになる。ミャンマー国内の鉄道では一方でラシオからマンダレー(曼徳勒)、ピョウブウェ(標貝)経由でラカイン州のチャウピュ(皎漂)までの路線も計画されていて、来月中国のエンジニアが現地を訪れる予定となっている。中国はいまや日本の鉄道技術を完全に消化して、これからますます世界各国で高速鉄道を建設するようになるだろう。

There are now three high-speed rail projects between Yunnan and neighboring countries that are at various stages of consideration, according to local media reports. The project slated to start soonest is a 1,920 kilometer line linking Kunming and Yangon, the largest city in Myanmar. Work is scheduled to begin within two months and the trains are expected to travel at speeds of up to 200 kilometers per hour (124 miles per hour). [...] All three of these rail lines could facilitate development of a pan-Asian high-speed rail network. The line to Yangon would be an especially important stepping stone for westward expansion, should China and India find a way to cooperate.

http://www.gokunming.com/en/blog/item/1947/china_planning_to_extend_highspeed_rail_network_into_southeast_asia

瑞丽-木姐-腊戍的铁路建设经过5个月的可行性研究,已进入商谈阶段,这段的145公里的铁路线,共设计了9个沿途停靠站,运行时速与运行时间虽不便透露,但在记者眼中,已相当令人意外和惊喜。该铁路线,可延经曼德勒、内比都、勃固等城市,出境到达泰国曼谷。缅甸交通部的中缅铁路计划报告显示,未来缅甸铁路,在连接中国昆明的同时,可经泰国、马来西亚,最终与新加坡相连。此外,腊戍-皎漂(途经曼德勒、标贝)铁路的可行性研究报告也已着手进行。下月,中国的铁道勘察设计专家将到达缅甸,为缅方提供相关技术建议。

http://nf.nfdaily.cn/ttlist/content/2010-12/26/content_18759859.htm