Nofollowの使命が終わる日が近い

rel="nofollow"のようにリンクの属性にNofollowを使う方法は、2005年1月にブログの管理者がコメント中に書き込まれるリンク・スパムを防ぐ方法として生まれ、その後SEOのための強力なツールとして発展した道をたどったが、googleのマット・カッツMatt Cuttsによるとこの方法はほどなくその使命を終えるという。各サーチエンジンクローラーNofollowの解釈はそれぞれ異なっており、クローラーがまったくリンク先を辿らないものもあるし、また辿ったとしてもインデックスを取らないなどの微妙な違いがある。Nofollowの目的はクローラーがリンク先を見に行かないようにする、行くにしてもページランクの計算にカウントしない、リンク先のアンカー・テキストをキーワードの特定に使わない、などである。ほどなくしてNofollowはサイト管理者がペイド・リンクを見つけるための方法として姿を変えていった。また2007年にはやり手のSEOによってNofollow属性を自分のサイトで内部的に使うことでページランクを高めることができるのが発見された。このPageRank sculptingと呼ばれる方法では自分のサイトの最もトラフィックの少ないページをサイト分析ソフトを使って調べ、そのページに見に行かないようNofollowを指定することで、より重要なページのページランクを高めることが可能になるのだ。しかしPageRank sculptingもgoogleの調整が入ったことで、働きはするが以前ほど効果はなくなってしまった。この影響を蒙るのは今までNofollowによるPageRank sculptingを行ってきたSEOでたいていのサイト管理者はPageRank sculptingがどういうものか気にもかけないだろうが、そのほうがいいかもしれない。なぜならPageRank sculptingは使い方を誤ると返ってサイトのページランクを落とすことになるからだ。逆に最も被害を蒙るのは本来の目的であるブログサイトのコメント・スパム防止策として使っているサイト管理者だろう。Nofollowが効かなくなることは、相対的にブログ本文中のリンクの価値であるlink juiceが減退することを意味する。例えばブログ中にリンクが2個、コメント中にリンクが98個あるとすると、今まではNofollowを使うことで本文中の各リンクの価値は2分の1であったものが、Nofollowがなくなると100分の1の価値しかなくなることを意味する。

The nofollow attribute for links has evolved from a way to fight blogspam to a power SEO tool. But its days in that capacity may be numbered, according to Matt Cutts, head of Google's Web Spam team. [...] A bigger problem arises for those who are using it for its original intention, blocking comment spam. Under the new rules, a blog post that allows URLs in comments will lose most of its "link juice," since there will be many links on the page using up PageRank, but not passing it on. If there are two links in the post, and 98 links in the comments, the links within the article will be devalued, passing only 1/100th of the PageRank, instead of the 1/2 they used to pass.

http://searchenginewatch.com/3633972

For that matter, you can do some research on your site using web analytics, and find out what pages are not providing any traffic any way, or which pages are not providing any conversions. Then you can take these pages and cut back on the PageRank flow to them, and increase the PageRank flow to the pages that matter the most. If you have a large and complex site, this opens up some great dynamics. I suspect that this statement by Matt launched a few thousand experiments in understanding how to leverage this aspect of NoFollow.

http://blog.searchenginewatch.com/070830-114552
http://www.seomoz.org/blog/google-maybe-changes-how-the-pagerank-algorithm-handles-nofollow