HTML5を使ったゲームエンジンであるAvesとAkihabara

HTML5を使ったゲームエンジンであるAvesとAkihabara。AvesはSilverlightFlashも使用せず、アイソメトリックなブラウザゲームを作れるゲームエンジンで、すべてのコンポーネントは異なったロジックレイヤーに格納されるため通常、ゲーム開発で直面する問題を回避できる。開発者は3D座標システムやマップ生成やシェーディングや衝突感知やイベント委任などの基本的なことを知らなくとも本格的なゲームが作れる。一方、ゲームエンジンAkihabaraはHTML5を使って、8/16ビット時代のピクセルゲームを再現している。これらのゲームエンジンの利点は、ブラウザがあれば良く、クロスプラットフォームでデバイスを選ばないという点だろう。

Aves Engine is a software development kit to generate spectacular isometric browsergames without the need for third-party plugins like Microsoft Silverlight or Adobe Flash on the end-user side. Highly inspired by Game-Engines from the PC and Videogame-Industry, Aves-Engine is aimed toward serious browsergame publishers who want to benefit from a component based engine architecture and cross-plattform compatible code to deliver on any desktop operating system or mobile devices.

http://ajaxian.com/archives/aves-game-engine

The Akihabara which you can download here is my personal dream too. It is a set of libraries, tools and presets to create pixelated indie-style 8/16-bit era games in Javascript that runs in your browser without any Flash plugin, making use of a small small small subset of the HTML5 features, that are actually available on many modern browsers.

http://www.kesiev.com/akihabara/