twitter効果におけるretweetの威力と限界

twitterからのtweetによるトラフィックの増大でサイトがアクセス不可能となってしまう現象をtwitter効果と呼ぶ。最近mashableのPete Cashmoreの「twitterを利用して次の仕事を見つける方法」というtweetが元でリンク先となったサイトLitmanLiveがアクセス不可能となる事件があったが、ウェブサイトのモニタリング・サービスのpingdomはこの事件を引きあいにしてtwitter効果におけるretweetの果たす役割の大きさを指摘する。しかしpingdomの言うことは大体において正しいが、注意をしなければいけないのはこのtweettwitterに関連したものであったこと。また人々が関心を寄せる就職に関するものであったことが挙げられる。同時にtwitterではfollowしたらfollowし返すというシンメトリーな関係からreteetを繰り返すと同じ内容のretweetを何度も目にすることになってしまうことだ。こうしたことから中には全くretweetをしなかったりリンクをクリックしないユーザーもいることからpingdomの分析はせいぜい理論的な最大値と見たほうがよさそうだ。

Yesterday, as the Royal Pingdom blog highlights, the weight of these retweets became apparent as one of Pete Cashmore's tweets sent a site LitmanLive to it's knees. This undoubtedly proves the weight behind a retweet, but we must also remember the value of the actual link title. For example, Cashmore's tweet "How to use Twitter to find your next job" was clearly a winner because a) it was Twitter oriented and b) because lets face it, if there's one thing people are looking for more than average, it's a j o b.

http://thenextweb.com/2009/02/03/power-retweet/

Overall, Pingdom has it right. People like to share links with their followers over Twitter, and good ones get passed down the chain, or retweeted (look for the all-too-easily missed "RT" in front of a tweet). But there are some caveats that probably should be noted before people assume their 140-character bright ideas will bring the Internet to its knees. [...] Second, there's the interest factor. Some fraction of people just won't click on the link or retweet it. So Pingdom's formula mostly governs a theoretical maximum spread. But that's kind of like guessing every neutron in a fission bomb strikes another uranium nucleus.

http://news.cnet.com/8301-17939_109-10156481-2.html