SNS中のインフルエンサーを割り出すアルゴリズム

ソーシャルネットワーク中で影響力をもつインフルエンサーページランクpagerankに似た方法で割り出し、インフルエンサーのプロファイル・ページに広告を打つというgoogleの計画が7月にアメリカ特許商標局から公開された特許申請文書から明らかとなっている。このランキング法ではただSNS中の友人の多さだけをもってインフルエンサーを決めることはしない。例えば、違ったグループのメンバー同士を結びつけるような介在者型のユーザーは単一グループの中だけで多くの友人をもつユーザーより高く評価される。また文書ではコミュニティー内でのお互いのユーザーの影響度を量るため検索用のページランク技術を活用することも示唆している。仮にgoogleがこのシステムを採用することになればマイクロソフトなどライバルより優位に立つことになるだろうと言われている。

The web giant could apply the technology it uses to rank search results to people in a bid to sell advertising on websites like Facebook and MySpace. Patent application documents published this year show the company has devised a system to "rank" users of social networking sites depending on how influential they are. Users would be given a rating based on how many people visited their profile, how many friends they had, how active they were, which groups they were a member of and so on. [...] The 15-page document on social networking ranking details a series of methods to determine a user's influence that go beyond simply counting how many friends they have. For example, a user who acted as a conduit between different groups of people would be ranked higher than one who had more friends belonging to just one circle.

http://www.news.com.au/technology/story/0,25642,24439850-5014239,00.html#