サーチにセマンティック・ウェブを取り入れるsearch monkey

yahooのセマンティック・ウェブを取り入れるサーチ・プロジェクトであるsearch monkeyはyahooの検索結果ページにコンテンツ・オーナーがマイクロフォーマットやRDFaやeRDFなどの構造化されたデータを提供して検索結果をカスタマイズしユーザーにさらに多くの情報を提供できるほか、開発者はこれを土台にアプリケーションをつくることができる。search monkeyのプロダクト責任者によると、これら構造化データをsearch monkey以外のyahoo検索に使うかは現在のところ予定していないが、将来実現する可能性も否定していない。検索はあまりにも長くにわたってブラックボックスであり続けており、サーチ・エンジンはサイトオーナーあって初めて存在するものであるから、主導権はオーナーにシフトすべきだとしている。また検索がオープンスタンダードを支持することで構造化データがすべてのサーチ・エンジンに露呈することになり、yahooの競争力が弱まることについても気にしていない。SEOの観点からすれば、yahooなどのようなメジャーなサーチサイトがセマンティック・ウェブにより多くウェイトを置くようになれば顧客がメタ・データをサイトにエンベッドすることを求めるようになるのでメタ・データを知っておくことが必要になる。

Will this structured data be used in Yahoo web search beyond Search Monkey, such as to influence crawling or ranking? Not at the moment, although Kumar wouldn't rule out the possibility for the future. I asked in particular about whether the hCard and hCalendar microformats would be used in local search, and he reiterated that for now, they would only be used for the Search Monkey enhanced listings.

http://searchengineland.com/080313-110000.php

learning the details of the web of data will become more and more important. When sites like Yahoo! start giving more relevance to linked data and start presenting linked data sites in more interesting ways you can bet that your customers will be demanding an embedded metadata/linked data audit.

http://www.sitepoint.com/blogs/2008/03/14/preparing-your-sites-for-the-data-web/