ネット中に注意を喚起するGet Back to WorkとWeblolodeon

仕事に関係ないネットサーフィンをしてばかりいて自己管理できない人のためのGet Back to WorkとWeblolodeon。Weblolodeonはfirefox拡張のgreasemonkeyでユーザー・スクリプトをインストールするとネットサーフィンをしていると5分毎にそのまま続ける正当な理由を聞いてくるもの。Get Back to Workは次のTODOとその達成予定時刻を入力しておき、成功だったかだめだったかを記録していくもの。

Once installed, you will be pestered every 5 minutes to make a case for your further web browsing. If your work is done, just cancel the dialog box and quit the app; if you’re not finished (and you really need to keep zipping around the Interweb a bit longer), insert a virtual nickel by typing a summary of what you’re working on. This buys you another five minutes. And so on. The script resets the timer after three minutes, so if you spend more than that staring at one page, you'll have beaten the system. I didn't tell you that.

なんてことはない、次のTODOとその達成予定時刻を入力しておいて、成功だったかだめだったかだけを記録していくという単純なウェブアプリケーションなのですが、やってみると意外と効果があります。はっと気付いて Get Back to Work を見に行くと、何をするべきだったか、何時までに終わらせるつもりだったかがすぐわかり、いい感じのプレッシャーになってくれます。つい先日から使い始めましたが、これはおすすめです。

http://d.hatena.ne.jp/naoya/20050602/1117681685
http://www.oblomovka.com/code/webolodeon.php3
Technorati Tags: , , ,