3Dウェブを実現するaccelerated 3D

mozillaOpenGLを管理するKhronosが協力し、ウェブ上での3Dグラフィックを強化するテクノロジーを12ヶ月以内にロイヤリティー・フリーのスタンダードaccelerated 3Dとして策定する。この動きの裏には最近のブラウザのjavascriptの高速化がある。Accelerated 3DはjavascriptOpenGLの作画に利用して高速にグラフィックを描画させるメカニズムになる。mozillaはまずFirefox 3.5をリリース後にブラウザのエクステンションとしてAccelerated 3Dを実装させる予定。Quake IIIが2月にブラウザ上で動くゲームとして再リリースされるなどブラウザ・ベースのゲームは最近になりようやく立ち上がり始めたが、3Dウェブはセカンドライフのようなバーチャルワールドが直接ブラウザ上で動くための起爆剤になるといわれる。通常バーチャルワールドは大容量のプログラムをダウンロードしてインストールする必要があり、特にゲーマーやバーチャルワールドに関心あるユーザーしかわざわざダウンロードすることはなかったが、3Dウェブが実現すればこうした面倒はなくなりノン・ゲーマーにも大きな影響を与えうる。また3DウェブはMyspacefacebookなどソーシャルネットワークサイトの3D化においても応用されるだろう。

The Web is gradually becoming a better foundation for applications with splashy, sophisticated interfaces, but 3D graphics on the Web remain primitive. Now, though, Mozilla, the group behind the Firefox browser, and Khronos, the consortium that oversees the widely used OpenGL graphics interface technology, are trying to jointly create a standard for accelerated 3D graphics on the Web. [...] Underpinning the proposal is a trend toward significant speed improvements in JavaScript, the programming language used to write many Web-based applications. The proposal involves a mechanism to let JavaScript tap into the OpenGL standard to produce the accelerated graphics.

http://news.cnet.com/8301-17939_109-10203458-2.html

Browser-based games are beginning to take-off and, in February, classic game Quake III was re-released specifically for the browser. A 3D-enabled web could provide a kickstart for virtual world games such as Second Life thinks Paul Jackson, an analyst with research firm Forrester. "One of the things which puts people off virtual worlds is that it requires users to make very big downloads to install the games," he said. Having them available directly from a web browser would eliminate this and have much wider implications for non-gamers.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7963302.stm