ウェブの未来はペイ・パー・クリック

新聞の危機が叫ばれて久しい。ウェブ上の新聞サイトの訪問者が以前にもまして増えているのに、実際に料金を払ってまでサイトの記事を読むユーザーは増えていないのが現状だ。単純な購読ではユーザー自身に関心のない記事まで料金を払っていることになる。ネット普及以前はCompuServeやAOLなどは記事を読む時間に課金することで料金を払うことは前提とされていた。インターネットのハイパーリンクを発明したTed Nelson自身が目的としていたのもハイパーテキストに対するマイクロペイメントの実現だった。しかし、いつのころからかネット上のコンテンツは無料で読むことが当然のことのようになっていた。これに対して読んだ記事ひとつにつき料金を加算するペイ・パー・クリックの考え方がある。そして新聞サイトを救うためばかりでなくウェブ上すべてのコンテンツに対してこのペイ・パー・クリックが提案されている。ただこれが新しい試みかと言えばそうでもなく、以前もFloozやBeenzやCyberCashやBitpassやPeppercoinやDigiCashなどマイクロペイメントの会社が試みて結局失敗に終わっている。鍵となるのはitunesのような簡単なワン・クリック方式のマイクロペイメントだろう。ここでは新聞記事、雑誌記事、ブログ記事、ビデオなどの内容に対して違う料金を設定するのではなく、どれでも同じ料金とすればitunesのように料金のことは考えずに欲しい内容を手にすることが出来る。しかしウェブのコンテンツすべてに料金が発生する、ユーザーとしてはそんな未来は来てほしくないところだ。

I've written extensively on my support for a penny a click. For any piece of content, from a news flash to a YouTube video to a Jon Stewart clip. Most people writing about micropayments think in terms of different prices for different things. That's too complicated. It makes users think too hard about whether they want to pay. The success of iTunes lies largely in its no-brainer approach. You know the price and it doesn't get it the way if you want the song.

http://www.techflash.com/Imagining_a_penny-a-click_Web_--_with_Google_smack_in_the_middle_39992387.html

But I don't think that subscriptions will solve everything ― nor should they be the only way to charge for content. A person who wants one day's edition of a newspaper or is enticed by a link to an interesting article is rarely going to go through the cost and hassle of signing up for a subscription under today's clunky payment systems. The key to attracting online revenue, I think, is to come up with an iTunes-easy method of micropayment. We need something like digital coins or an E-ZPass digital wallet ― a one-click system with a really simple interface that will permit impulse purchases of a newspaper, magazine, article, blog or video for a penny, nickel, dime or whatever the creator chooses to charge. (See the 50 best inventions of 2008.) Admittedly, the Internet is littered with failed micropayment companies. If you remember Flooz, Beenz, CyberCash, Bitpass, Peppercoin and DigiCash, it's probably because you lost money investing in them. Many tracts and blog entries have been written about how the concept can't work because of bad tech or mental transaction costs. [...] The system could be used for all forms of media: magazines and blogs, games and apps, TV newscasts and amateur videos, porn pictures and policy monographs, the reports of citizen journalists, recipes of great cooks and songs of garage bands. This would not only offer a lifeline to traditional media outlets but also nourish citizen journalists and bloggers.

http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1877191,00.html