中国で本格的なブログによる雑誌博客天下創刊

中国で本格的なブログによる雑誌である博客天下blog weeklyが10月15日に創刊された。毎月1日と15日に発刊される博客天下はビジネス、社会、エンターテイメントなどにカテゴリー分けされ、それぞれの記事にはソースとなったURLが書き添えられるほか、ブログポストに対するコメントが記事のコメントとして掲載される。しかし毎週発刊の1元で買える北京青年週刊と成熟した中国新聞週刊や三聯生活週刊と比べて、博客天下は8元と高いほか、少なくとも2週間はインターネットのペースから遅れている。博客天下が成功するかは読者を発掘して、読者の好みにあわせてストーリーを組み立てていくことにかかっている。

Like a traditional current affairs magazine, Blog Weekly is geared toward a general readership. In your correspondent's eyes, it may appeal to the same audience that reads yWeekend, a Beijing Youth Daily-affiliated newspaper that explains the latest online memes and digs behind the week's most controversial stories through interviews with reporters and analysis of Internet commentary. But that's a weekly newspaper that sells for 1 yuan and has a distinct editorial personality, not to mention original reporting. By comparison, Blog Weekly is bland, expensive at 8 yuan, and at least two weeks behind the pace of Internet public opinion, which is notoriously mercurial in the first place. It does have lots of pretty pictures, which is a plus.

http://www.danwei.org/magazines/a_crowdsourced_news_weekly.php#

《博客天下》按现在的路子走下去,前途黑暗得很。与之对比,我看好blogbus最近在筹备的《城客》。所谓“第一本中文互动杂志”的口号,我猜测是指的其作者与读者之间本身界限的模糊,以及通过blogbus数十万积极用户的互动产生新的可能。这是一个web2.0公司催生的一个媒体项目,其未来成果将更多来自web2.0的运作模式,所以可以被称作“杂志2.0”。

http://ohmymedia.com/2008/10/11/886/#
http://www.blogweekly.com.cn/