アメリカ映画のタイプフェイス

過不足ないためにアメリカ映画のポスターにやたらと使われすぎている感のあるアドビ製のタイプフェイスtrajan。一方ウディ・アレンはほとんどのオープニング・タイトルで黒地に白のウィンザー-EFWindsor-EFのタイプフェイスを使っており、神経質なセリフと黒縁メガネとともにアレン映画のブランドになっている。なぜウディ・アレンウィンザー-EFを選んだかといえば、ニュージャージ・ダイナーで朝食を摂っていたアレンがEd Benguiatに良いタイプフェイスは何かとたずねたところ、Benguiatはウィンザー-EFが好みだったのでアレンに勧めたところ、その後のフィルムでウィンザー-EFが使われだしたという。
http://www.flickr.com/groups/trajanfilmposter/

How did Woody Allen chose this typeface? In a previous iteration of this post, the mystery of Woody Allen's typeface of choice was solved by this amazing story posted by Randy J. Hunt in the comments:On one occasion, referring to Benguiat as a "printer," Allen asked him what a good typeface was. Benguiat had an affinity for Windsor and suggested it to him that morning. He's used it in every film since.

http://kitblog.com/2007/12/woody_allens_typography.html

You don't have to be a complete font freak like myself to observe that Trajan is the go-to typeface for promoting new movies. Carol Twombly's digitization of the classic Roman inscriptional lettering is seen on countless posters, billboards and ads - usually for those films in the dramatic blockbuster category.

http://typographica.org/001120.php