バーチャルワールド間の相互性を実現するスタンダード確立へ

今年8月に中国のセカンドライフ・クローンであるhipihiがバーチャルワールド間の相互性を実現するスタンダードへの支持を表明しているけれども、IBMとリンデンラボなどの協力によってスタンダードが確立されれば、セカンドライフなどから別のバーチャルワールドへ自分のアバターと属性が維持されて行き来ができるようになる。ただ文章にあるようなセカンドライフやWOWやHALOのような全く性格の違うバーチャルワールドでどのようにアバターを扱うのかは未知数。

Linden Labs, makers of Second Life, announced a partnership with IBM and nearly 30 other companies today to work on creating a layer of interoperability across all online virtual worlds. This layer, the plans for which are being discussed publicly for the first time at today's Virtual Worlds Expo in San Jose, would allow users to port identities and other assets from one virtual world to another.

http://www.readwriteweb.com/archives/interoperability_in_virtual_wo.php

Discussions and efforts surrounding standards and interoperability are in vogue this year, as the marketplace for virtual worlds has matured. Chinese Second Life clone HiPiHi announced its intention to lead a push towards standards based virtual worlds in August

http://www.techcrunch.com/2007/10/09/ibm-and-linden-lab-team-for-virtual-world-interoperability/