フォトグラファー曹斐

広州は香港に近いせいもありメディアが中国でも非常に発達している地域で、雑誌・新聞メディアは広告や読者を獲得するため記事内容で競い合っており自由な雰囲気がある。そんなメディアの中から若い年代層のフォトグラファーが育ってきた。曹斐はその代表的なフォトグラファーで週末画報に載った遊戯シリーズや鳳凰週刊のために撮った寺山修司アメリカのフォトグラファーであるデビッド・ラシャペルに捧げた新鮮シリーズがある。しかし曹斐を最も有名にしたのがコスプレ・シリーズだろう。もともと同名のビデオ作品の派生物として撮られたものでいままでのスタジオでの撮影スタイルを捨て、室外に出て広州のさまざまな場所を選び撮られた。彼女の作品は一世代上のフォトグラファーと違い娯楽性を協調したもので香港、台湾、日韓文化の影響を受けている。

Cao Fei is by far the best known of the young generation photographers to have emerged from the Guangzhou media scene. In addition to Modern Weekly Cao's works have appeared in several publications in Guangzhou. In 2002 she debuted her Freshness series – an homage to Shuji Terayama and David LaChapelle – in Phoenix Weekly. However, it is the Cosplayer series for which she is perhaps best known. The series was originally created as part of a video piece of the same name and unlike her previous works, which were made in the studio, was shot at various locations around Guangzhou. In so doing she acknowledges the influence of Ye Jianqiang, a photographer at Guangzhou Evening News whose taste for Guangzhou's raw street life she shares.

曹斐在成为一个职业艺术家之前,曾经有过一段短暂的广告影片美术指导的工作经历,她第一批公开的摄影作品是2000年为《周末画报》拍摄的《游戏》系列以及2001年的《收纳箱》系列,后来她又为《凤凰周刊》拍摄了《新鲜》系列(2002) 。这些在影棚里摆拍的作品有效地运用了她的广告制作经验,通过造型和道具的设计和人物夸张的表情,组合出超现实的、怪诞和滑稽的图像风格,向她喜爱的日本剧场和电影导演寺山修司以及美国摄影师David LaChapelle致敬。2004年,曹斐拍摄了《角色》(Cosplayers)系列,这是同名录像作品的派生物。这次她舍弃了影棚而选择在广州的不同外景地,但继续以“导演”的方式来塑造她所理解的流行文化。这个作品中所出现的强烈的地区身份此时已经成为曹斐的风格标志。

http://www.alternativearchive.com/ouning/article.asp?id=279
http://www.alternativearchive.com/ouning/article.asp?id=245